RUBIK   start    2x2   3x3   4x4   5x5   6x6   7x7   superkube 
      notasjon   nxn   artig   prøv   rutiner   kilder   linker   mobilside 

Rubiks kube :: 333 :: Rubik's Cube :: 3x3x3 :: Magic Cube

 333 alternativ 1   333 alternativ 2   333 alternativ 3   YouCanDoTheCube   333 SuperCube 

 uten 1. og 2. lag   med 1. og 2. lag 

3x3Det benyttes bare 3 rutiner for å løse Rubiks-kuben. Hvis du er nybegynner så kan det være lurt å se på start først.

'Alternativ 2' er en løsning med noen flere rutiner. 'Alternativ 3' er basert på en videotutorial. 'YouCanDoTheCube' viser en forklaring gitt på nettstedet www.youcandothecube.com. 'SuperCube' viser 2 rutiner for å løse en supercube.

Løsning:

Løsningen for 3x3x3-kuben er utgangspunktet for løsning av de andre kubene. Med en del øving kan det ta ca 3 minutter å løse Rubik-kuben på denne måten.

  1. Første lag.
    FØRSTE KRYSS: Rød senterkloss til venstre.
    1. Vri en rød sidekant korrekt (dvs: med rett plass og flipp).
    2. Fortsett til alle fire røde sidekantene stemmer med senterklossene og danner et rødt kryss.
  2. FØRSTE HJØRNER: Rød side til venstre.
    1. Plasser et rødt hjørne øverst i høyre lag. Kombiner så vridninger i høyrelag og topplaget helt til hjørnet er plassert korrekt.
    2. Fortsett med neste røde hjørne, til hele det første laget er korrekt.
    3. Snu kuben med rød side ned.
  3. Andre lag.
    MIDTKANTER: Rød side ned.
    1. Vri en sidekant korrekt ned i det horisontale midtlaget med 'Bytt kanter'.
    2. Fortsett til alle fire sidekanter er korrekt. Veksle mellom høyre og venstre side ved behov. Vri topplaget ved behov.
  4. Siste lag.
    SISTELAG HJØRNER PLASSERES
    1. Hvis to diagonale topphjørner kan plasseres rett ved å vri topplaget, så utfør rutinen 'Bytt hjørner'.
    2. Vri topplaget slik at bare et topphjørne får rett plassering og tre har feil plassering.
    3. Plasser det rett plasserte hjørnet bak til venstre.
    4. Utfør 'Bytt hjørner' en eller to ganger.
  5. SISTELAG HJØRNER VRIS
    1. Plasser to oransje hjørner som skal vris til høyre.
    2. Utfør rutinen 'Flipp hjørner' en eller to ganger.
    3. Snu kuben, og gjenta til alle hjørnene er korrekt.
  6. SISTELAG KANTER
    1. Flytt en oransje kant ned i midtlaget med 'Bytt kanter'
    2. Snu eventuelt kuben og vri topplaget slik at denne kanten kommer på plass med oransje side opp når 'Bytt kanter' utføres en eller to ganger etter hverandre.
    3. Finn en annen oransje kant som kan settes på plass på tilsvarende måte. Veksle mellom høyre og venstre versjon av 'Bytt kanter' ved behov. Snu kuben og vri topplaget før (og etter) rutinen ved behov. Pass på at det alltid er den samme kanten i det horisontale midtlaget som er med på rutinen.
    4. Fortsett helt til at alle de fire oransje kantene er på plass.

Løsning med rutiner:

 Første og andre lag:
  + vis også rutinene for 1. og 2. lag
 Sistelag hjørner:
4. SISTELAG HJØRNER PLASSERES:

1. Hvis to diagonale topphjørner kan plasseres rett ved å vri topplaget, så utfør rutinen 'Bytt hjørner'.

2. Vri topplaget slik at bare et topphjørne får rett plassering og tre har feil plassering.

3. Plasser det rett plasserte hjørnet bak til venstre.

4. Utfør 'Bytt hjørner' en eller to ganger.


Slik kan det bli, topphjørnene er plassert:

333: Bytt hjørner

Tre hjørner i samme lag bytter plass. Tar ikke hensyn til flipp.

ByttHjørner
/. :\

ned  ned  opp  opp

R!U< L!U> R^U< L^U>
R'U  LU'  RU  L'U'
popup
Viser statisk illustasjon, da Java Plug-in mangler!
Viser statisk illustasjon, da Java Plug-in mangler!

5. SISTELAG HJØRNER VRIS:

1. Plasser to oransje hjørner som skal vris til høyre.

2. Utfør rutinen 'Flipp hjørner' en eller to ganger.

3. Snu kuben, og gjenta til alle hjørnene er korrekt.


Slik skal det bli:

333: Flipp hjørner

To hjørner flippes.

FlippHjørner
/  :\

(ned  opp   ned  plass)LR

L!U<  L^U<  L!U<  U<L^
R!U>  R^U>  R!U>  U>R^
LUL'ULUUL' R'U'RU'R'U'U'R
popup
Viser statisk illustasjon, da Java Plug-in mangler!
Viser statisk illustasjon, da Java Plug-in mangler!
 Sistelag kanter:
6. SISTELAG KANTER:

1. Flytt en oransje kant ned i midtlaget med 'Bytt kanter'.

2. Snu eventuelt kuben og vri topplaget slik at denne kanten kommer på plass med oransje side opp når 'Bytt kanter' utføres en eller to ganger etter hverandre.

3. Finn en annen oransje kant som kan settes på plass på tilsvarende måte. Veksle mellom høyre og venstre versjon av 'Bytt kanter' ved behov. Snu kuben og vri topplaget før (og etter) rutinen ved behov. Pass på at det alltid er den samme kanten i det horisontale midtlaget som er med på rutinen.

4. Fortsett til at alle de fire oransje kantene er på plass.

TIPS: Når det er tre (eller noen ganger bare to) kanter igjen å plassere, så hold gjerne fokus på å få de tre siste kantene vridd slik at de oransje sidene vil komme på plass. Noen ganger går dette enkelt, men ofte krever det litt tålmodighet.


Ferdig!

333: Bytt kanter

Tre kanter bytter plass. Samme rutine som ble benyttet ved løsning av andre lag.

Først benyttes rutinen til å flytte en oransje kant ned i midtlaget. Så utføres noen mellomtrekk. Deretter benyttes rutinen, en eller to ganger, til å flytte den oransje kanten opp til topplaget.

ByttKanter H
[ ' ]( '-)

en-to tre fire-fem

R^U< R^U< R^U> R!U> R!U>
RU RU RU' R'U' R'U'
popup
Viser statisk illustasjon, da Java Plug-in mangler!
Viser statisk illustasjon, da Java Plug-in mangler!

Hvis du synes det er for vanskelig på slutten kan du prøve alternativ 2, som er en framgangsmåte hvor 'siste lag' løses mer av seg selv.

Arne Olav Storflor | sitemap | Valid XHTML | Valid CSS | 16th July 2013

Creative Commons License rubik.storflor.com er lisensiert under Creative Commons BY